Víte co je „greenwashing“? V dnešním článku bych vám ráda ukázala, jak využívají kosmetické firmy všobecně zvýšeného zájmu o tzv. „bio, eko, natural,…“ produkty. Velké kosmetické firmy totiž zavětřily zvýšenou poptávku o přírodní a ekologické produkty a přizpůsobily tomu svoje marketingové aktivity. Dokážou přesvědčivě prezentovat své výrobky jako přírodní, zatímco takové produkty nejsou ve skutečnosti ani ekologické, ani přírodní. Jak je to možné? Podíváme se na příklad, který na svém blogu uvedl Julien z asociace Slow cosmetique. Pokud se ale budete pozorně dívat, uvidíte takových příkladů okolo sebe hodně. Stačí si zajít do drogérky, obchoďáku, nebo lékárny. Zkuste to sledovat až půjdete příště nakupovat.
Nejde mi o to poškodit nějakou konkrétní značku, jen ukázat na příkladech, o čem vlastně píšu. Vybírám náhodně. První příklad je z článku Juliena, jedná se o reklamní slogan nové řady Ultra-Doux značky Garnier.
Budete asi překvapeni, ale co se týče složení, není tahle nová řada o nic lepší než ta předchozí, změnily se jen ty reklamní slogany. Podívejte se na fotky: značka dodala na obal texty a označení, které nás mají přesvědčit o ekologickém smýšlení firmy. Nabádají nás například k tomu, abychom recyklovali obal a mysleli více ekologicky.
Ani nápisu „tradiční mýdlo“ na etiketě takového produktu zrovna moc nerozumím 🙂
Na obale se sice dozvíme, že „Každá gesto se počítá“ a měli bychom recyklovat. Už se tady ale nepíše o syntetických složkách, které najdeme přímo ve sprchovém gelu.
Přesto, že je Ultra soft úplně běžně uznávanou značkou, nezakazuje ve svém složení třeba sulfáty (díky kterým sprchové gely tak krásně pění), mnoho dalších syntetických přísad (včetně parfémů) a samozřejmě taky některé produkty petrochemického průmyslu, nebo konzervační látky.
Takových výrobků najdete ale v obchodech, drogériích, nebo lékárnách spoustu. Často se na reklamních sloganech titulků objevují informace o tom, že jsou jemné, vyživující, šetrné, ekologické, bio, 100% přírodní a já nevím, co ještě. Dozvíme se taky, že obsahují ten a ten rostlinný olej, nebo tu a tu přírodní složku třeba i v bio kvalitě. Stačí ale otočit na seznam ingrediencí a zjistíte, že tyhle marketingově vyzdvihnuté přírodní složky jsou až někde na konci INCI seznamu ingrediencí. To znamená, že jich tam je zanedbatelné množství. Ve většině případech se objevují až za koktejlem syntetických složek.
Někdy se můžeme nechat oklamat taky tím, že nečteme pozorně. Je známo že většina zákazníků tzv. skenuje pohledem. Prostě registrují jen to, co je nejvíc vidět. Toho samozřejmě výrobci také rádi využívají. Pak už jenom stačí napsat zdánlivě „přívětivou“ a lákavou informaci o produktu velkým písmem. V lékárně jsem například objevila aloe vera gel Vivaco, který měl na sloganu „97% koncentrace extraktu aloe vera“. Pokud si obal jen rychlým zrakem oskenujete, máte pocit, že kupujete 97% aloe vera gel. Když se ale podíváte blíž, zjistíte, že 97% znamená jen to, že firma použila k výrobě finálního produktu 97% extrakt z aloe vera. Procentuální složení aloe vera ve výsledném produktu se nedočteme. Navíc v INCI seznamu ingrediencí najdeme aloe vera až za vodou a alkoholem, což znamená, že vody a alkoholu je ve výrobku víc než samotného výtažku z aloe.
Pokud se navíc podíváte na složení, najdete nejen alkohol, ale i syntetické polymery, syntetické stabilizátory a parfém.
A co teda s tím? Jak nenaletět?
Máme pro vás několik typů, aneb pojďme na anti-greenwashing:
- Nevšímtejte si vůbec slov „rostlinný“, „bio“, „EKO“, atd. Neřeknou vám bohužel vůbec nic.
- Vůbec nesledujte slogany a rovnou si přečtěte složení. Pokud si nejste jistí, proklepněte si jednotlivé složky třeba na: www.ewg.org (v angličtině), nebo na www.slozeni-kosmetiky.cz (v češtině).
- Můžete bez obav vyzkoušet naše produkty, které mají označení „Smysluplná kosmetika„, tady je šetrné složení zaručené.